Klik om het hele artikel te lezen.
De Battle of the next Generation is dit jaar alweer voor de vijfde keer uitgezet door het nationaal bekende bouwbedrijf Heijmans, actief op het gebied van vastgoed, woningbouw, utiliteit en infrastructuur. Het doel is om de jeugd te interesseren en enthousiasmeren voor de vele aspecten van de bouw, en met name ook op zoek te gaan innovatieve ideeën die de andere denkwijze van jongeren soms kan opleveren. Elk jaar wordt er gekozen voor een nieuw, actueel thema. Dat is dit jaar ook zeker weer gelukt. Met meer dan 500 leerlingen die landelijk aan dit project hebben meegedaan mag het zeker een succes genoemd worden.
En er kwamen mooie ideeën naar voren. De finale gaf zicht op een aantal scholen die middels toegespitste apps de veiligheid in openbare gebouwen wilden vergroten. Er was een school die de bouwplaats tijdens de werkzaamheden veiliger wilde maken, en er was zelfs een school die had nagedacht over de onveiligheid op het moment dat de bouw bevoorraad wordt en de feitelijke bouwactiviteit stil ligt. Maar het meeste indruk op de jury maakte toch zeker het idee van het Walburg team, dat met een uitgewerkte oplossing kwam om de perrons van het station te beveiligen tegen het risico van voor de trein vallen, met alle gevolgen van dien. Ook de presentatie daarvan, met een fraaie animatie die goed zicht gaf op de werking, in de vorm van een pitch van maximaal vijf minuten, werkte mee aan de goede score voor het Walburg College.
Het is mooi om te zien hoe enthousiast leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen zijn als ze uitgedaagd worden om mee te denken over oplossingen voor alledaagse problemen. Het Technasium biedt leerlingen vanaf de eerste tot en met hun eindexamenklas de mogelijkheid om met projecten van levensechte bedrijven aan bestaande vraagstukken te werken. De werkwijze daagt leerlingen uit om met grote mate van zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid deel te nemen aan het echte leven zoals dat zich buiten de schoolmuren afspeelt. Het Technasium slaat de brug tussen school en de bèta-technische ontwikkelingen in onze maatschappij. Voor veel leerlingen een goede mogelijkheid om onderwijs op een andere manier te beleven. Heijmans speelt daar middels deze jaarlijkse Battle of the next Generation sterk op in. Zoals veel andere bedrijven die de samenwerking met het Technasium hebben gevonden, zien zij het nut van de investering in de jeugd, onze volgende generatie, want techniek staat niet stil, en heeft mensen voor de toekomst nodig.
Volgend jaar is Heijmans zeker weer van plan een Battle te organiseren, maar voor dit jaar staat de beker van het winnende team in de prijzenkast van het Walburg College in Zwijndrecht. Volgend jaar hopen ze met een nieuw team weer mee te doen.