Toelating tot de brugklas van het Walburg College Zwijndrecht 2021-2022
Aanmelding
De aanmelding dient uiterlijk maandag 29 maart 2021 plaats te vinden via het inschrijfformulier, inclusief unieke leerlingcode. Het onderwijskundig rapport wordt door de basisscholen digitaal aangeleverd (OSO). Indien uw school werkt met OSO, verzoeken wij u de gegevens uiterlijk op deze maandag klaar te zetten, zodat ze door ons kunnen worden opgevraagd. De aanmelding vindt plaats via het inschrijfformulier met daaraan gekoppeld de unieke code van onderwijstransparant. Deze code wordt door de basisschool verstrekt.
Eerder aanleveren wordt zeer op prijs gesteld.
De basisschool geeft een enkelvoudig richtinggevend advies
Ter ondersteuning van het gegeven advies levert de basisschool minimaal de onderstaande gegevens aan het Walburg College:
- uitslag drempelonderzoek;
- uitdraai van behaalde resultaten leerlingvolgsysteem-toetsen in de vorm van een grafiek (voorbeeld: grafiek leerling analyse uit Parnassys);
- onderwijskundig rapport;
- uitslag landelijke eindtoets aan het einde van het schooljaar (dit kan in uitzonderlijke gevallen leiden tot bijstellingen).
- de gegevens worden aangeleverd in Onderwijs Transparant;
In alle gevallen waarbij toetsgegevens significant afwijken van het enkelvoudige advies vanuit de basisschool geldt het onderstaande:
- de basisschool motiveert de reden waarom het advies afwijkt van de toets gegevens;
- het Walburg College neemt contact op met de basisschool bij twijfel over plaatsing naar aanleiding van het enkelvoudig advies en het daaraan gekoppelde plaatsingsadvies;
- ouders kunnen op eigen kosten aanvullend onderzoek laten verrichten. Het resultaat hiervan wordt meegenomen door de plaatsingscommissie ;
- het Walburg College kan extra onderzoek laten verrichten.
Voor de aanmelding van Topklasleerlingen, leerlingen voor het HB-traject en leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften met een arrangement wordt een aparte procedure gevolgd.
Aanmelding TOPklas leerlingen
Voordat de leerling wordt aangemeld laat het PO het dossier screenen door onze TOPklas docent mevrouw Van der Pol.
Wat zijn de toelatingscriteria?
- Aantoonbare capaciteiten op rekengebied en technisch lezen
- Een aantoonbare taalachterstand op het gebied van begrijpend lezen, spelling en woordenschat
- Laag schoolverzuim
- Bij de start van het Topklasjaar niet ouder dan 13 jaar
- Sterke motivatie om te leren en een brede belangstelling
Indien mevrouw Van der Pol na screening van het dossier akkoord gaat, kan het dossier met daarbij een goedgekeurde aanmelding voor de TOPklas naar ons worden gestuurd.
Aanmelding HB traject
De aanmelding loopt volgens de aanmeldprocedure voor reguliere leerlingen. Vanuit het PO vragen wij aan te geven dat het om een HB-aanmelding gaat. Na ontvangst van de aanmelding wordt deze eerst gescreend door het ondersteuningsteam en de schoolleiding. Indien het ondersteuningsteam en de schoolleiding akkoord gaan, worden deze leerlingen samen met hun ouders uitgenodigd voor een intakegesprek. Bij dit gesprek is de HB-coördinator aanwezig.
Aanmelding leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte
Als leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte worden aangemeld, verwachten wij van de IB-ers van de verwijzende PO school dat in het dossier vermeld staat dat er sprake is van specifieke ondersteuningsbehoeften. De IB-er/groep 8 leerkracht kan na bericht van plaatsing contact opnemen met het ondersteuningsteam voor een eerste afspraak met het ondersteuningsteam, de leerling, IB-er/groep 8 leerkracht/ BPO-er, in de maand juni. Van de verwijzende school verwachten wij dat alle beschikbare documenten (OT, onderzoeksverslagen, OPP, evaluatie OPP, diagnose etc.) aangeleverd zijn bij de aanmelding.
Plaatsing
- De leerlinggegevens worden vanuit onderwijs transparant ingelezen in onze leerling administratie. Aan de hand van de leerlinggegevens bepaalt de plaatsingscommissie of een leerling kan worden aangenomen.
- Woensdag 7 april 2021 vindt er vanaf 13.00 uur tot uiterlijk 19.00 uur een intake plaats voor leerlingen die zich aangemeld hebben voor onze tweetalige opleiding, het Technasium of het HB-traject. De betreffende leerlingen worden hiervoor door ons persoonlijk uitgenodigd.
- Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften worden met ouders en IB-er van de school uitgenodigd door de maatwerkcoördinator en/of de begeleider passend onderwijs (BPO-er).
Na de intakes, de bevindingen hiervan en de beslissing van de plaatsingscommissie kan de aanmelding definitief worden gemaakt. Mocht na de screening van het ondersteuningsteam blijken dat wij niet kunnen voorzien in de gevraagde ondersteuningsbehoefte, zullen wij dit binnen zes weken, met een duidelijke onderbouwing, naar ouders en PO communiceren. Indien mogelijk kan er een verlenging van vier weken worden aangevraagd. Gedurende dit proces worden ouders en PO op de hoogte gehouden.
- De basisscholen worden na de meivakantie per e-mail geïnformeerd omtrent de plaatsing van hun leerlingen. In de overkoepelende plaatsingscommissie (Walburg College - Develsteincollege - Loket) zijn in een eerder stadium afspraken gemaakt over het bespreken van leerlingen waar leerkrachten in het basisonderwijs twijfels over hebben. Indien door u gewenst nemen wij in overige gevallen nog telefonisch contact op.
- Nadat de basisschool is geïnformeerd worden de ouders/verzorgers middels een brief geïnformeerd over de plaatsing van hun kind.
Na plaatsing
- Als een leerling is geplaatst, vindt er op woensdag 16 juni 2021 een kennismakingsmiddag plaats voor de nieuwe brugklasleerlingen. Op deze middag maken zij kennis met hun nieuwe klasgenootjes, de mentor en de peer-leaders (bovenbouw leerlingen die onze nieuwe brugklassers bij de gewenning op hun nieuwe school begeleiden).
- Op woensdagavond 16 juni 2021 vindt er een kennismakingsavond plaats voor de ouders van onze nieuwe brugklasleerlingen.
Alle contactmomenten met onze toekomstige leerlingen zijn onder voorbehoud van de coronamaatregelen.
Mocht u over bovenstaande toelatingsprocedure nog vragen hebben, kunt u contact opnemen met de afdelingsleiders, mevrouw J.L.R. Hoeksema voor havo en havo/vwo en de heer J. Stoppelenburg voor de mavo en mavo/havo.
Indien u extra formulieren wenst te ontvangen kunt u telefonisch of per e-mail contact opnemen (078 – 6205656 / annelies.barendregt@ozhw.nl).