zoek
zoek
zoek
  • Home
  • Onze school
    • Schoolleiding
    • Personeel
    • Onderwijsaanbod
    • Flexrooster
    • Leerlingbegeleiding
    • Schoolgids
    • Onze partnerscholen
    • Werken bij
    • Nieuws
    • Agenda
  • Ouders
    • Contactgegevens
    • Lestijden en aanwezigheid
    • Mijn kind is ziek
    • Vakantieregeling
    • Leerlingcoördinatoren
    • DeDecaan.net
    • Ouderraad
    • Medezeggenschapsraad
    • Externe vertrouwenspersoon
    • Ouderbijdrage
    • Overgangsregeling 2020-2021
    • Huisregels
    • Magister toestemming maken en gebruiken van beeldmateriaal
    • Reglementen en Protocollen
    • Plattegrond
  • Leerlingen
    • DeDecaan.net
    • PTA's en Examenreglement
    • iPad ondersteuning
    • Leerlingenraad
    • Flow
    • Theaterclub
    • Eumind
    • Socrates
    • Gymkleding
    • Links
  • Nieuwe leerlingen
    • Inschrijfformulier
    • Kennismaking nieuwe brugklassen
    • aanschaf iPad
    • Talentbegeleiding
    • Topklas
    • De Spiek-Wijzer
    • Maak kennis met Magister
  • Groep 7 en 8
    • TTO en Technasium
    • Alvast Walburg Challenge
    • Walburg on(line) Tour
    • Open Huis op Maat
    • Open theaterlessen
    • Webinar voor ouders
    • VO-gids
    • Scholen op de kaart
  • Medewerkers
    • Inloggen schoolmail
    • Inloggen lesroosters
    • Inloggen Magister
    • Time timer
    • Verkeerslicht
    • Externe vertrouwenspersoon
    • Digiplein
Contact
 
De twee talentbegeleiders zijn in gesprek met onze meer- en hoogbegaafde (MHB-)leerlingen. De insteek van deze gesprekken is gericht op drie hoofdvragen: hoe voelt de leerling zich, is het geboden onderwijs uitdagend genoeg en welke (executieve) ondersteuning heeft de leerling nodig? Sommige leerlingen hebben aan één gesprek genoeg, andere zijn gebaat bij meerdere contactmomenten.

Het welzijn van de leerling staat logischerwijs voorop. Als een kind niet lekker in zijn vel zit, zal het ook niet tot gewenste prestaties kunnen komen. Met de kennis en ervaring die de talentbegeleiders hebben opgedaan, kunnen zij de leerlingen bijstaan en met hen meedenken.

 

We merken dat een aantal MHB-leerlingen de uitdaging mist in een of meerdere vaklessen. Vaak kan een docent deze leerlingen bedienen met verdiepende of verrijkende stof, maar mocht dit niet het geval zijn of niet toereikend zijn, is er de mogelijkheid om aan TOM-uren deel te nemen. (TOM staat voor Talent Op Maat) De leerling bezoekt deze uren in plaats van de vakles. Onder begeleiding van een docent werkt hij daar aan eigen projecten of werkt daar hiaten van andere vakken weg. De begeleiding richt zich op de denkstappen die de leerling zet, want hier is vaak de meeste winst te behalen bij MHB-leerlingen: hoe pak je een taak gestructureerd aan?

Mocht uit de gesprekken met de talentbegeleider blijken dat de leerling ondersteuning nodig heeft, dan wordt gekeken of en op welke wijze dit georganiseerd kan worden. Executieve ondersteuning ligt meestal in handen bij de talentbegeleider; op andere gebieden speelt de zorgcoördinator een rol. We zijn een school en dat betekent dat we uiteraard ook beperkingen hebben in onze mogelijkheden. Maar het hart is en blijft bij onze leerlingen.

Op vrijdagmiddag opent het TOM-café om 15 uur de deuren en grijpen de MHB’ers de spellen, waarmee zij de middag verder doorbrengen. Het is wekelijks een ontspannen afsluiting van een altijd hectische week.

 

In het MHB-beleidsplan vindt u mogelijk antwoorden op vragen die bovenstaande bij u oproept. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de coördinator Talentbegeleiding Jim Ponsioen door een mail te sturen aan jim.ponsioen@ozhw.nl

NIEUWE LEERLINGEN
Inschrijfformulier
Kennismaking nieuwe brugklassen
aanschaf iPad
Talentbegeleiding
Topklas
De Spiek-Wijzer
Maak kennis met Magister
 
 

Walburg College Zwijndrecht

Norderstedtplein 6

3332 GK Zwijndrecht

t: 078-6205656     

e: info@walburgcollege.nl

Disclaimer
Colofon
Sitemap

Privacy